Professioneel Gelicentieerd Analist & Coach in het Human Design Systeem
In 2009 liep ik voor het eerst tegen het Human Design Systeem aan. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik las in die periode veel over DNA en epigenetics, maar wat ik miste was een techniek waarmee deze interessante theorieën konden worden toegepast in het dagelijks leven.. Een vriendin van mij ging in die tijd regelmatig naar een spiritueel centrum.. Op een dag vroeg ze of ik mee ging naar een open dag waarbij diverse disciplines een voorproefje gaven van hun workshops. Ik ging mee voor de gezelligheid maar was zelf niet meer op zoek. In de jaren daarvoor beoefende ik Reiki, zowel de Usui System als de Tera Mai Reiki en in vervolg daarop Seichem, Touch for Health, Yoga en Tarot, waarmee ik ook op beurzen had gestaan. Op Falun Dafa na praktiseerde ik op dat moment niets meer.
Op de open dag liepen we rond om te kijken wat er zoal op het programma stond. Ineens zag ik een deur met het bordje 'Lezing Human Design' om 15.00 uur. Ik zei tegen mijn vriendin, het maakt mij niet uit waar we aanschuiven vandaag maar die lezing over Human Design wil ik echt bijwonen. Human Design, menselijk ontwerp vertaald, zou best eens over DNA kunnen gaan. Het was niet de lezing zelf maar het zien van al die verschillende lichaamsgrafieken, de Bodygraph die mij fascineerde. Je voert je geboortegegevens in een systeem dat afgekort de MMI heet en vervolgens komt daar je eigen unieke blauwdruk tevoorschijn. Ik was reuze benieuwd naar mijn eigen blauwdruk en nam contact op voor een korte gratis reading bij het Instituut voor Human Design NL in Den Haag.
Mij werd verteld dat ik een Manifesterende Generator ben met een 6/2 profiel. Een manifesterende generator is een energietype dat wacht totdat er iets voorbij komt wat een respons oplevert vanuit de sacraal, de onderbuik. Het profiel omvat specifiek aangeboren gedragskenmerken waaraan iemand te herkennen is. Het profiel van een 6/2 wordt de rolmodel/kluizenaar genoemd. Het rolmodel heeft een wat gereserveerde persoonlijkheid met het lichaam van een kluizenaar. Het rolmodel doorleeft 3 verschillende fasen in zijn leven. Een fase waarin het aangeboren optimisme en wijsheid met vallen en opstaan moet zien te (over)leven in het aardse bestaan, gevolgd door een teruggetrokken fase waarna een bloeifase volgt waarin het rolmodel zijn eigen autoriteit is. Het kluizenaarslichaam is een natuurtalent dat wacht om geroepen te worden zodat de specifieke talenten naar buiten kunnen worden gebracht. Dit fascineerde mij waardoor ik meer wilde weten en de ontdekkingstocht naar mijzelf begon via het Human Design Systeem.
Mijzelf leren af te stemmen op mijn ware frequentie begon moeizaam. Wachten op respons, ik begreep er niets van. Volgens de theorie was ik hier om werk te doen wat mij voldoening gaf en ik hoefde niets te doen alleen maar te wachten totdat mijn sacraal iets op mijn pad zou brengen. Ik was wel uitgekeken op het werk wat ik deed dus ander werk klonk goed en ik hoefde alleen maar te wachten. Dus ging ik met frisse tegenzin naar mijn werk en ik hoefde niets te initiëren want er kwam vanzelf wel wat op mijn pad waar ik blij van zou worden.
Omdat ik niet begreep wat er met het wachten bedoeld werd, interpreteerde mijn mind het als een soort apatisch wachten op de totale ommekeer van alles wat in mijn leven niet correct was. Doordat ik bewuster werd van mijzelf en de verkeerde beslissingen die ik in het verleden had genomen waarvan mijn huidige leven het resultaat was, werd ik depressief. Ik kon het werk wat ik deed niet meer opbrengen waardoor ik thuis kwam te zitten. Dat bracht tijdelijk verlichting. Ik ging weer dingen doen waar ik zin in had. Ik begon weer collages te maken. Iets wat ik als kind vaak deed. Ik maakte collages van de 64 poorten van de Rave I'Tjing wat mij veel voldoening gaf. Een aantal van die collages van de 64 poorten zijn te zien op de pagina 'wie ben ik?'
In die rustperiode leerde ik meer over Human Design en voelde ik langzaam mijn sacraal weer draaien. Na 6 maanden brak de tijd aan dat ik weer aan het werk moest.
Ondanks dat ik het werk zélf niet uitdagend vond, was de omgeving wel een uitdaging om met mijn design te experimenteren. Ik vond het een uitdaging om zoveel mogelijk mijzelf te blijven en bewust te worden temidden van 50 andere designs. Ik ontdekte in die tijd voor mij hele interessante dingen. Ik werd bewuster van frequenties en van mijn lichaam. Om een voorbeeld te geven. Een collega kwam opgewonden naar mij toe. Er moest een strategie worden bepaald over de aanpak van een lastige aanvraag in de daarop volgende week. Via mijn open wortelcentrum voelde ik direct de druk van buitenaf om in actie te komen. Ik keek en zei: "O, maar die afspraak is pas volgende week. Dat komt wel." Ik merkte dat mijn lichaam ook in de dagen daarna niet in beweging kwam om deze casus voor te bespreken. Twee dagen voor de afspraak hoorde ik dat het gesprek niet doorging. Ik begon te beseffen dat mijn lichaam dit dus al 'wist'.
Een enorme doorbraak vond plaats nadat ik had deelgenomen aan de Workshop "Planets in Transit' van Genoa Bliven. Tijdens deze workshop vertelde hij over de cycli van de grote planeten zoals Uranus, Neptunus en Pluto en welk effect deze planeten hebben op je imprinting. Aan de hand van worksheets en voorbeelden liet hij zien wat de impact ervan is op een mens en zijn verdere leven. Al mijn hele leven leed ik aan angsten afkomstig uit zowel vorige levens als vanuit mijn vroegste jeugd in dit leven die mijn brein diep had weggestopt maar waar mijn not-self mind wel wortel had geschoten. Na deze workshop heb ik mijn bodygraph erbij gepakt, de cycli van de eerste 7 jaar van mijn leven door het MMI systeem gehaald en alles opgezocht in de Rave I'Tjing. Ik kon alle informatie die daaruit voortkwam zonder drama in mij opnemen en verwerken. Er viel een enorme last van mij af en er kwam rust over mij heen. Ik hoefde mijn moeder niet meer te bevragen over het verleden wat meestal uitliep op ruzie en verwijten. Ik vroeg haar alleen nog maar naar data en tijdstippen zodat ik de charts van alle spelers uit die tijd kon bekijken. Ik kon mijn verhaal nu zelf decoderen. Mijn persoonlijkheidszon staat in poort 64.6, overwinning, de mentale gave om te genieten van verwarring en de diversiteit van gegevens. Transitie vereist, net als geboorte, een vastberaden kracht voor de doorgang. Poort 64 is de poort van verwarring maar voor mij vooral van het analyseren en decoderen van data.
Het was mij nooit te doen om de schuldvraag maar om duidelijkheid. En dankzij de workshop kon ik deze zelf achterhalen. Na jarenlange bezoeken aan astrologen, hypnose sessies en wat nog meer kon ik eindelijk het verhaal over het trauma uit mijn jeugd afsluiten.
Leven volgens mijn strategie & autoriteit ging mij steeds gemakkelijker af. Dit betekende niet dat ik niet nog een keer uitviel op het werk. De burn-out of eerder de bore-out eiste dat ik de waarheid onder ogen moest zien en orde op zaken moest stellen. Naast dat ik geen voldoening meer haalde uit mijn werk moest ik ook de confrontatie aangaan in mijn thuissituatie. Jaren daarvoor had ik mijn moeder bij mij in huis genomen omdat zij mij dan kon ontlasten met de zorg voor mijn kind als alleenstaande ouder en het huishouden en daarnaast hadden wij het beiden dan financieel ruimer, althans dat was de reden die ik aangaf. Mijn moeder was mijn beste maatje en samen hadden wij de grootste lol, maar zorgzaamheid was geen van haar kwaliteiten. Zij had een voornamelijk individualistisch design waardoor er van een lastenverlichting totaal geen sprake was. De ware reden echter waarom ik haar in huis had gehaald was vanwege mijn diepgelegen angsten. Overdag had ik nergens last van maar 's nachts als ik in bed lag, kwam de angst op. Ik voelde mij 's nachts alleen veilig wanneer mijn moeder in huis was.
Echter, nu ik de rust had gevonden nadat ik de geheimen uit mijn vroegste kinderjaren had geanalyseerd, was de noodzaak dat mijn moeder nog bij mij woonde niet meer aanwezig en stoorde ik mij aan haar aanwezigheid in huis. Ik voelde mij in mijn vrijheid beperkt en dit drukte zwaar op mij wat mede oorzaak was van mijn depressie. Ik sprak er met haar over en zij begreep volkomen dat het voor mij en mijn zoon gezonder was als wij ons eigen leven leidden. Ikzelf was degene met het dilemma, want wat ben je voor iemand om je 77-jarige moeder weer te verhuizen, maar ik moest voor mijzelf kiezen en mijn zoon. Ik schreef haar in voor een Woonpas, ik reageerde op 55+ woningen en binnen 1 maand kreeg zij al een woning aangeboden en konden we aan de verhuizing beginnen. Alles verliep snel en vlekkeloos. Ik wist dat het correct was. In Human Design gaat het niet over goed of slecht in moralistische zin, maar alles om correctheid.
Nadat ik mijn moeder had verhuisd, ging ik terug naar het werk en gaf aan dat ik niet meer terug kon in mijn huidige functie. Er werd gezocht maar niets gevonden totdat er ineens bleek dat er behoefte was aan een intaker. En ik zei volmondig: Ja. Ik wist dat ik hier wel zin in had. Dit werk heb ik vijf jaar gedaan totdat zich weer iets anders leuks voordeed in de flow.
Nu na 13 jaar ben ik vaak nog verbijsterd over hoe het leven haar web weeft en precies lijkt te weten waar ik behoefte aan heb en wat nodig is en dan komt het ineens op mijn pad. Ik noem dat de magie van het leven en magie is belangrijk voor iemand met een 6/2 profiel.
De eerste 7 jaar van het transformatieproces zijn voor iedereen verschillend. Wel kan ik zeggen dat de theorie tot je nemen verslavend is, maar om daadwerkelijk volgens je strategie te gaan leven is in het begin behoorlijk zwaar. En uiteindelijk is dat toch het enige waar het om draait.
Ra zei ooit: "Human Design is simple yet not easy." En daar sluit ik mij volledig bij aan.
De Rave BodyGraphTM en de Rave MandalaTM zijn geregistreerde handelsmerken van Jovian Archive Corporation. Alle rechten voorbehouden.
Copyright 2019 - 2023 Felicitas Human Design. ontworpen en gebouwd door: Felicitas